10 клас (рівень стандарту 70 годин на рік, 2 години
на тиждень)
№ п.п
|
Дата
|
§підручника
|
Зміст навчального матеріалу ( уроку )
|
Практична частина
|
Очікувані результати навчання
|
|
ВСТУП ( орієнтовно 4 години
)
|
||||||
1
|
§1
|
Біологія як
наука. Міждисциплінарні зв’язки біології та екології.
|
Знаннєвий компонент
оперує термінами та
поняттями:
- система, біосистема, екосистема, навколишнє
середовище, сталий розвиток природи і суспільства;
називає: основні галузі застосування
біологічних досліджень;
наводить приклади: біосистем різних
рівнів;
характеризує:
властивості живого: самооновлення, самовідтворення,
саморегуляцію.
Діяльнісний компонент
розрізняє: -
біосистеми різних рівнів організації
Ціннісний
компонент
оцінює:
важливість біологічних знань для розвитку людства.
|
|||
2
|
§2
|
Рівні організації
біологічних систем та їхній взаємозв’язок.
|
||||
3
|
§3
|
Фундаментальні властивості живого.
|
||||
4
|
§4
|
Стратегія сталого розвитку
природи і суспільства.
|
||||
Тема 1. Біорізноманіття
( орієнтовно 13 годин )
|
||||||
5
|
§5
|
Систематика – наука про
різноманітність організмів.
|
Знаннєвий компонент
оперує термінами та поняттями:
систематика, номенклатура, класифікація, філогенетична
систематика, популяція, віруси, прокаріоти, еукаріоти;
називає: сучасні принципи наукової
систематики;
- гіпотези походження вірусів;
- шляхи проникнення вірусів у
клітини;
наводить приклади:
- вірусів, бактерій, одноклітинних еукаріотів, грибів, рослин,
тварин;
характеризує: критерії виду; віруси, прокаріотичні організми,
еукаріотичні організми.
Діяльнісний компонент:
складає: характеристику виду за
видовими критеріями;
-
порівняльну характеристику: вірусів, віроїдів, пріонів; архей та бактерій; одноклітинних і
багатоклітинних еукаріотичних організмів;
класифікує: певні види грибів, рослин, тварин;
- визначає таксономічне положення виду в
системі органічного світу.
-
Ціннісний компонент
оцінює: важливість
систематики для сучасних біологічних досліджень.
|
|||
6
|
§6
|
Принципи наукової
класифікації організмів.
|
||||
7
|
§7
|
Сучасні критерії виду.
|
Навчальний проект
1. Складання характеристики виду за
видовими критеріями.
|
|||
8
|
§8
|
Віруси, віроїди,
пріони. Загальний огляд.
|
||||
9
|
§9
|
Особливості організації
вірусів та їх функціонування.
|
||||
10
|
§10
|
Взаємодія вірусів
з клітиною-хазяїном та їхній вплив на її функціонування.
|
||||
11
|
§11
|
Гіпотези
походження вірусів. Роль вірусів в еволюції організмів. Використання вірусів
у біологічних методах боротьби зі шкідливими видами.
|
||||
12
|
§12
|
Прокаріотичні
організми: археї та бактерії. Загальний огляд
|
||||
13
|
§13
|
Особливості організації
та функціонування прокаріотичних клітин
|
Захист міні-проектів
|
|||
14
|
§14
|
Біорізноманіття нашої планети
як наслідок еволюції.
|
||||
15
|
§15
|
Сучасні погляди на
систему еукаріотичних організмів.
|
||||
16
|
§15
|
Огляд царств
еукаріотичних організмів
|
Лабораторна робота 1. Визначення таксономічного положення виду в системі органічного
світу (вид на вибір учителя).
|
|||
17
|
§5
- 15
|
Узагальнення і систематизація знань за темою : «Біорізноманіття»
|
||||
Тема 2.
Обмін речовин і перетворення енергії ( орієнтовно 15 годин.)
|
||||||
18
|
§16
|
Білки: огляд будови й
біологічної ролі.
|
Знаннєвий компонент
оперує термінами та поняттями:
обмін речовин/метаболізм, фермент, вітамін, дихання,
автотрофи, гетеротрофи, хемотрофи, фототрофи, токсичні речовини;
називає:
- структури
клітин, які забезпечують процеси метаболізму;
- критерії
якості питної води;
наводить приклади:
- хвороб, пов’язаних з нестачею чи
надлишком
надходження певних хімічних елементів, речовин;
характеризує:
- особливості енергетичного обміну
клітин
автотрофних та гетеротрофних організмів;
- особливості знешкодження
токсичних сполук в організмі людини;
- нейрогуморальну регуляцію
метаболізму в організмі людини;
пояснює:
- єдність процесів синтезу і розщеплення речовин в організмі;
- роль АТФ у забезпеченні процесів
метаболізму;
- роль ферментів у
забезпеченні процесів метаболізму;
- роль окремих хімічних елементів, речовин
в метаболізмі;
- необхідність знешкодження
токсичних сполук в організмі людини.
Діяльнісний компонент
складає схеми:
-
- обміну вуглеводів, ліпідів та білків в організмі людини, їхній
взаємозв’язок;
порівнює:
- енергетичне і пластичне значення різних
речовин.
Ціннісний компонент
висловлює судження:
-
- щодо впливу на здоров’я людини різних речовин (корисних та
шкідливих);
-
оцінює:
- важливість якості питної води та
раціонального харчування для збереження здоров’я.
|
|||
19
|
§17
|
Вуглеводи, ліпіди:
огляд будови й біологічної ролі.
|
||||
20
|
§18
|
Нуклеїнові кислоти:
огляд будови й біологічної ролі.
|
||||
21
|
§19
|
Обмін речовин та
енергії – основа функціонування біологічних систем.
|
||||
22
|
§20
|
Енергетичне
забезпечення процесів метаболізму. Роль процесів дихання в забезпеченні
організмів енергією.
|
||||
23
|
§21
|
Способи отримання
енергії в різних груп автотрофних та гетеротрофних організмів.
|
||||
24
|
§22
|
Особливості обміну речовин в
автотрофних та гетеротрофних організмів. Біосинтез нуклеїнових кислот
|
||||
25
|
§23
|
Особливості обміну
речовин в автотрофних та гетеротрофних організмів. Біосинтез білків
|
||||
26
|
§24
|
Нейрогуморальна
регуляція процесів метаболізму.
Роль ферментів у
забезпеченні процесів метаболізму клітини та цілісного організму. Вітаміни,
їх роль в обміні речовин.
|
||||
27
|
Структури клітин, які
забезпечують процеси метаболізму.
|
|||||
28
|
§25
|
Раціональне харчування
– основа нормального обміну речовин.
Значення якості питної
води для збереження здоров’я людини.
|
Захист міні-проектів
|
|||
29
|
§26
|
Порушення обміну
речовин (метаболізму), пов’язані з нестачею чи надлишком надходження певних
хімічних елементів, речовин.
|
||||
30
|
§26
|
Негативний вплив на
метаболізм токсичних речовин. Знешкодження токсичних сполук в організмі
людини.
|
||||
31
|
Практична робота
1. Складання схем обміну вуглеводів, ліпідів та
білків в організмі людини.
|
Практична робота
|
||||
32
|
§
16 - 26
|
Узагальнення і систематизація знань за темою : «Обмін речовин і
перетворення енергії» * контрольна робота
|
||||
Тема 3. Спадковість і мінливість
(орієнтовно 20 годин.)
|
||||||
33
|
Основні поняття
генетики. Закономірності спадковості.Гібридологічний аналіз: основні типи
схрещувань та їхні наслідки.
|
Знаннєвийкомпонент
оперує термінами та поняттями:
- ген, гени домінантні та рецесивні,
геном, генотип, фен, фенотип, ознаки кількісні та якісні, моно-, ди- та
полігібридне схрещування, реплікація, гени структурні та регуляторні,
експресія генів, транскрипція, трансляція; гаплоїдний, диплоїдний та поліплоїдний
набори хромосом; каріотип, гомо- та гетерогаметна стать; мутагени; мутації
(геномні, хромосомні, точкові); генофонд популяцій;
називає:
- сучасні
молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини (секвенування
генів, полімеразна ланцюгова реакція, застосування генетичних маркерів тощо);
- типи
мутацій;
- причини
спадкових хвороб і вад людини та хвороб людини зі спадковою схильністю;
наводить приклади:
- спадкової мінливості (комбінативної, мутаційної) людини;
- модифікаційної мінливості
людини;
характеризує:
-
типи успадкування ознак у людини (повне та неповне домінування,
кодомінування; аутосомно-рецесивне та аутосомно-домінантне, зчеплене,
зчеплене зі статтю);
-
закономірності модифікаційної мінливості людини;
-
типи мутацій людини;
-
мутагенні фактори;
пояснює:
- застосування генетичних маркерів;
-
явище зчепленого успадкування у
людини;
-
молекулярні механізми
мінливості у людини;
-
біологічні антимутаційні
механізми;
Діяльнісний
компонент
порівнює:
- моногенне та полігенне успадкування ознак у людини;
- спадкову та неспадкову
мінливість людини;
розв’язує:
- типові задачі з генетики (моно- і дигібридне схрещування; повне та неповне домінування,
кодомінування; успадкування зчеплене зі статтю);
визначає:
- можливі генотипи при даному фенотипі (та
навпаки);
- за результатами
схрещування: який ген домінантний
(рецесивний); тип успадкування ознак;
складає:
- схеми родоводів;
робить висновки про:
- генотип людини як цілісну інтегровану
систему.
Ціннісний компонент
обґрунтовує судження:
- щодо шкідливих звичок, як мутагенних чинників;
виявляє власне ставлення до:
профілактики
та терапії спадкових хвороб людини.
|
||||
34
|
§27
|
Сучасні
молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини.
|
||||
35
|
§28
|
Організація спадкового
матеріалу еукаріотичної клітини та його реалізація.
|
||||
36
|
§29
|
Гени структурні та
регуляторні. Регуляція активності генів в еукаріотичній клітині.
|
||||
37
|
§30
|
Механізми
збереження сталості генетичного матеріалу
|
||||
38
|
§31
|
Закономірності
спадкової мінливості людини.
Мутації та їхні властивості. Поняття про спонтанні мутації.
Біологічні антимутаційні механізми.
|
||||
39
|
§32
|
Каріотип людини та його
особливості. Хромосомний аналіз як метод виявлення порушень у структурі
каріотипу.
|
||||
40
|
§33
|
Закономірності
неспадкової мінливості людини. Модифікаційна мінливість .
|
Лабораторна
робота 2.
Вивчення закономірностей модифікаційної мінливості
|
|||
41
|
§34
|
Особливості людини як об’єкта генетичних досліджень
|
||||
42
|
§35
|
Сучасний стан
досліджень геному людини. Генетичний моніторинг в людських спільнотах.
|
Захист міні-проектів
|
|||
43
|
§36
|
Типи успадкування в
людини. Позахромосомна (цитоплазматична) спадковість у людини.
|
||||
44
|
§37
|
Моногенне та полігенне
успадкування ознак у людини.
|
||||
45
|
§38
|
Закономірності розподілу алелів в
популяціях. Особливості генофонду людських спільнот та чинники, які впливають на їх
формування.
|
||||
46
|
§39
|
Сучасні завдання
медичної генетики. Спадкові хвороби і вади людини, хвороби людини зі
спадковою схильністю, їхні причини.
|
||||
47
|
§40
|
Методи діагностики
спадкових хвороб людини. Медико-генетичне консультування та його організація.
|
Захист міні-проектів
|
|||
48
|
§41
|
Лікування та профілактика спадкових хвороб людини.
|
||||
49
|
Розв’язування задач на закономірності спадковості людини
|
|||||
50
|
Практична робота
2. Розв’язування
типових генетичних задач.
|
Практична робота
|
||||
51
|
§
27-41
|
Узагальнення знань з теми «Спадковість та мінливість», створення та
захист проектів
|
Створення буклету, постеру, презентації, бук-трейлеру, скрайбу тощо
(один на вибір)
орієнтовні
теми:
Генетичний моніторинг в
людських спільнотах.
Скринінг-програми для новонароджених.
Генотерапія та її перспективи
|
|||
52
|
*Контрольна робота
|
|||||
Тема 4. Репродукція та розвиток (орієнтовно 12 год.)
|
||||||
53
|
§42
|
Репродукція як механізм
забезпечення безперервності існування видів.
|
Знаннєвий компонент
оперує термінами та поняттями:
- мітоз, мейоз, амітоз, регенерація,
трансплантація, гаметогенез, запліднення, онтогенез, ембріональна індукція;
називає:
- гіпотези
старіння;
наводить приклади:
-
порушень клітинного циклу;
пояснює:
-
значення регенерації;
- суть та біологічне значення запліднення.
характеризує:
- періоди ембріонального та постембріонального розвитку людини;
Діяльнісний компонент
складає
порівняльну характеристику:
- статевих клітин людини;
- розвитку чоловічих і жіночих статевих
клітин;
демонструє
навички:
- роботи з мікроскопом.
Ціннісний компонент
оцінює:
- вплив позитивних і негативних
чинників на ріст та розвиток людини;
-
важливість профілактики онкологічних захворювань;
обґрунтовує судження про:
- вплив способу життя на формування людського організму та
репродуктивне здоров’я;
-
необхідність відповідального ставлення до планування родини.
виявляє
власне ставлення щодо:
- трансплантації тканин та органів у
людини, її перспектив;
- правил біологічної етики;
- біологічних і соціальних аспектів регуляції
розмноження людини.
|
|||
54
|
§43
|
Особливості процесів
регенерації різних груп організмів.
|
||||
55
|
§44-45
|
Особливості процесів
регенерації
організму людини.
Трансплантація тканин та органів у людини, її перспективи. Правила біологічної етики.
|
Захист міні-проектів
|
|||
56
|
§46
|
Способи розмноження клітини еукаріотів.
|
||||
57
|
§47
|
Ріст та розвиток клітин та фактори, які на нього
впливають. Старіння та смерть клітин.
|
Лабораторна
робота 3.
Вивчення будови статевих клітин людини
|
|||
58
|
§48
|
Причини порушення клітинного циклу та їхні наслідки.
Поняття про онкогенні фактори та онкологічні захворювання. Профілактика
онкологічних захворювань
|
||||
59
|
§49
|
Статеві клітини.
Особливості гаметогенезу у людини.
Суть та біологічне
значення запліднення. Причини порушення процесів запліднення у людини.
|
Лабораторна
робота 3.
Вивчення будови статевих клітин людини
|
|||
60
|
Особливості репродукції
людини у зв’язку з її біосоціальною сутністю. Репродуктивне здоров’я. Сучасні
можливості та перспективи репродуктивної медицини. Біологічні і соціальні аспекти регуляції
розмноження у людини.
|
|||||
61
|
§50
|
Ембріогенез людини.
Взаємодія частин зародка, що розвивається (явище ембріональної індукції).
Чинники, здатні
справляти позитивний і негативний вплив на процеси росту та розвитку людини.
|
Лабораторна
робота 4.
Вивчення етапів ембріогенезу
|
|||
62
|
§51
|
Взаємодія частин
зародка, що розвивається(явище ембріональної індукції). Чинники, здатні
справляти позитивний і негативний вплив на процеси росту та розвитку людини.
|
||||
63
|
§52
|
Чинники, здатні справляти позитивний і негативний вплив на процеси
росту та розвитку людини
|
Захист міні-проектів
|
|||
64
|
Узагальнення
знань з теми «Репродукція
та розвиток»
* Контрольна робота
|
|||||
65
|
Повторення і узагальнення вивченого матеріалу за семестр
|
|||||
66-70
|
Повторення і узагальнення вивченого матеріалу за рік
|
Немає коментарів:
Дописати коментар