КАЛЕНДАРНО
-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ уроків природознавства у 5 -му
класі
(відповідно
до Програми затвердженої Наказом Міністерства освіти і
науки України від 07.06.2017 № 804)
(70 год – 2 год на тиждень, з них 6 год – резервні)
№ п\п
|
Дата
проведення
|
Зміст уроку
|
Очікувані
результати навчально- пізнавальної
діяльності учнів
|
Д з
|
|
1
|
|
Вступ ( 6 годин
)
|
§ 1
§ 2
§ 3
§ 4, (підготувати
проект «Жива і нежива природа навколо
нас»
§ 5
|
||
Науки,
що вивчають природу.
|
Знаннєвий компонент
називає:природничі науки (біологію, фізику, хімію, географію,
астрономію, екологію) та їх
внесок у вивчення природи; методи вивчення природи (спостереження,
експеримент,вимірювання);
наводить
приклади: методів і обладнання для вивчення природи, їх
використання
Діяльнісний компонент
розповідаєпро вчених-натуралістів
(2–3) та їхній внесок у вивчення природи;
про методи вивчення природи;
пояснює прикладне значення досягнень у галузі природничих наук; розрізняє
в описі досліду або спостереження мету, умови його проведення та отримані
результати;
обирає обладнання, необхідне для проведення вимірювання і
спостереження, і пояснює свій
вибір;
знаходить необхідну інформацію в довідкових виданнях із природничих
наук;
дотримуєтьсяправил безпечного використання лабораторного обладнання
Ціннісний компонент
оцінює роль природничих наук у створенні технологій, що
покращують життя людини;
висловлює
свою точку зору на проблему «Для чого необхідно вивчати природу?»;
усвідомлює роль природничих наук і власні можливості в пізнанні
природи
|
||||
2
|
|
Джерела знань про
природу Практичне заняття №1
Ознайомлення з довідковими виданнями з природничих наук
різних типів
|
|||
3
|
|
Методи
вивчення природи. Організація спостережень
за тілами.
|
|||
4
|
|
Обладнання для вивчення природи. Практичне заняття №2
Ознайомлення
з простим обладнанням для природничонаукових спостереженьі дослідів.
|
|||
5
|
|
Значення
природничо-наукових знань для людини. Видатні вчені-натуралісти
|
|||
6
|
|
Навчальний проект
«Жива і нежива природа навколо нас»
|
|||
РОЗДІЛ І. ТІЛА,
РЕЧОВИНИ ТА ЯВИЩА НАВКОЛО НАС (15 год )
|
|
||||
7
|
|
Тіла навколо нас.
|
Знаннєвий компонент
називає:найменші частинки речовин; характеристики тіла (форма, розміри,
маса, об’єм); прилади та інструменти для вимірювання розмірів і
маси тіл; фізичні властивості речовин (колір, блиск, запах,
агрегатний стан); властивості газів (не зберігають форми, займають весь
представлений їм простір); властивості рідин (не зберігають форму, зберігають
об’єм, текучі); властивості твердих тіл (зберігають форму та об’єм); способи
розділення сумішей (відстоювання, фільтрування, випаровування); ознаки
хімічних явищ; умови, за яких відбувається горіння;
наводить
приклади:тіл і речовин, що оточують людину;чистих речовин і
сумішей (2–3); неорганічних та органічних речовин (2–3); явищ у природі,
техніці, побуті; явищ природи, пов’язаних зі зміною сезонів; явищ природи, що
повторюються; використання сумішей
Діяльнісний компонент
розрізняє: тіла живої і неживої природи; фізичні, хімічні та
біологічні явища;
пояснює:відмінність між твердим, рідким, газуватим станом
речовин; чистих речовин – від сумішей;значення органічних речовин для живої
природи;значення горіння і гниття;
описує
за запропонованим планом тіла і речовини; явища природи
(2–3);
порівнює тіла й речовини за 3–4 ознаками;
характеризує:горіння як приклад хімічних явищ;
вимірює масу й розміри тіла, використовуючи відповідні прилади;
уміє розділяти суміш фільтруванням;
установлює зв’язки між явищами природи (на прикладах вивчених і за
аналогією);
застосовує знання для безпечного поводження з тілами й речовинами в
ситуаціях повсякденного життя;
дотримується
правил:безпечного використання хімічного посуду
Ціннісний компонент
усвідомлює
важливістьакуратності,
ретельності і точності при фіксуванні даних;
робить
висновок про різноманітність тіл іявищ природи;
обговорює
питання безпечного використання речовин;
оцінює ризики ситуацій повсякденного життя, пов’язаних із
фізичними явищами, використанням тіл і речовин;
розуміє значимість потреби в безпеці
|
§ 6
§ 7
§ 8
§ 9
§ 10
§ 11
§ 12
§ 13
§ 14
§ 15
§ 16
|
|
8
|
|
Характеристики
тіла, їх вимірювання.
Практична робота №1
Вимірювання маси та
розмірів різних тіл.
|
|||
9
|
|
Речовини. Фізичні властивості речовин.
Властивості твердих тіл, рідин і газів.
|
|||
10
|
|
Молекули. Рух молекул. Дифузія.
|
|||
11
|
|
Інструктаж з ОБЖ
Практичне заняття
№3
« Дослідження
залежності швидкості випаровування рідини
від температури та площі поверхні»
|
|||
12
|
|
Атоми.Хімічні елементи.
|
|||
13
|
|
Узагальнення
знань з теми «Тіла, речовини, явища навколо
нас» частина1.
(
тестові завдання)
|
|||
14
|
|
Різноманітність речовин. Неорганічні та органічні речовини
у найближчому оточенні людини.
|
|||
15
|
|
Чисті речовини і суміші.
|
|||
16
|
|
Способи розділення сумішей.
Практичне заняття №4
●
«Розділення сумішей
фільтруванням.»
|
|||
17
|
|
Явища
природи.
|
|||
18
|
|
Фізичні явища, їх різноманітність.
|
|||
19
|
|
Хімічні
явища, їх ознаки. Гниття.Горіння
|
|||
20
|
|
Повторюваність явищ. Взаємозв’язок явищ у природі
|
|||
21
|
|
Узагальнення
знань з теми «Тіла, речовини, явища навколо
нас» частина 2. (
Контрольна робота №1 )
|
|||
РОЗДІЛ ІІ. ВСЕСВІТ (8 год+ 2 год резервних )
|
|||||
22
|
|
Небо і небесна сфера. Небесні світила.
Видимі рухи світил.
|
називає:
сузір’я (2–3); найвідоміших астрономів (Птолемей, М. Коперник, Г. Галілей, Е.
Габбл), дослідників космосу (Ю. Гагарін, Н. Армстронг, Л. Каденюк);
наводить
приклади: впливу космічних чинників на Землю; небесних тіл, що
складають наш Всесвіт
Діяльнісний компонент
описує: загальну будову Сонячної системи; відмінності між
планетою і зорею;
порівнює: за розмірами і температурою
Сонце з іншими зорями;
характеризує: особливості астрономічних досліджень; місце людини у
Всесвіті;
пояснює на моделях
форму і будову Землі, рух Землі навколо власної осі і навколо Сонця, будову
Сонячної системи;
причину видимих рухів
світил;
розрізняє: небесні тіла (планета, зоря, галактика); типи планет,
туманностей, зір і галактик; зорі та планети на небесній сфері;
показує
на карті зоряного неба:Полярну зорю, сузір’я
Великої та Малої Ведмедиці
Ціннісний компонент
Учень
/ учениця
усвідомлює
необхідність вивчення Всесвіту;
виявляє
ставлення до розвитку астрономічних
і космічних досліджень;
оцінюєзначення: зоряного неба в історії людства; телескопічних
спостережень
|
§ 17
§ 18
Скласти кросворд
§ 19
§ 20
§ 21
§ 22
|
|
23
|
|
Зоря – самосвітне небесне тіло.
Відмінності між зорями.
Зоряні системи — галактики.
|
|||
24
|
|
Міжзоряний простір Поняття сузір’я.
Практичне заняття №5
«Визначення
найвідоміших сузір’їв на карті зоряного неба.»
|
|||
25
|
|
Сонце
|
|||
26
|
|
Планети.
Відмінності між планетами.
|
|||
27
|
|
Небесні тіла.
|
|||
28
|
|
Сонячна
система.
|
|||
29
|
|
Всесвіт і його складові. Людина і Всесвіт Значення
зоряного неба в історії людства. Навчальний проект
«Наш дім – Сонячна система
|
§ 23
§ 24
Завдання ст..102
|
||
30
|
|
Астрономія — наука, що вивчає Всесвіт. Методи та засоби
астрономічних досліджень
Значення зоряного неба
в історії людства.
|
|||
31
|
|
Узагальнення
знань з теми: « Всесвіт» .
|
|||
|
|
|
|
|
|
РОЗДІЛ ІІІ. ЗЕМЛЯ — ПЛАНЕТА СОНЯЧНОЇ СИСТЕМИ
Тема 1. Земля як планета (16 год+ 1 год резервна )
|
|||||
32
|
|
Гіпотези та сучасні уявлення про виникнення Землі
|
Діяльнісний компонент
описує:внутрішню будову Землі; результати власних спостережень і
дослідів;
пояснює:зміну дня і ночі;зміну пір року;зміни фаз Місяця;
нерівномірність розподілу сонячного світла і тепла на поверхні Землі;причини
сонячного і місячного затемнення;колообіг води у природі; значення води,
повітря, ґрунту; значення
сонячного світла і тепла для живої природи;
розрізняє:фази Місяця на зображеннях;способи зображення об’єктів на
географічних картах;
показує
на глобусі та географічній карті: материки і частини
світу; найбільші географічні об’єкти, екватор, півкулі, полюси;
складає план досліду і
проводить його;
застосовуєзнаннядля орієнтування на місцевості, ощадливого використання
води у побуті;
використовує: додаткові джерела інформації для виконання навчального
завдання; вивчену природничо-наукову лексику в самостійних усних
повідомленнях; знання про властивості ґрунту для вирощування рослин;
розраховує можливий економічний ефект від використання продукту
групового проекту
|
§ 25
§ 26
§ 27
§ 28
§ 29
§ 30
§ 31,32
§ 33
§ 34
§ 35
§ 36
§ 37
Завдання ст. 154
|
|
33
|
|
Форма
і розміри Землі.
|
|||
34
|
|
Внутрішня будова Землі.
|
|||
35
|
|
Рухи Землі. Пори року.
|
|||
36
|
|
Розподіл сонячного тепла на
поверхні Землі
|
|||
37
|
|
Місяць — супутник Землі. Сонячні та місячні затемнення.
|
|||
38
|
|
Способи зображення Землі. Масштаб .
Практичне заняття
№ 6
Знаходження на карті та
глобусі екватора, полюсів, півкуль материків і частин світу; географічних
об’єктів.
|
|||
39
|
|
Узагальнення
знань з теми « Земля, як планета» частина 1 (
самостійна робота)
|
|||
40
|
|
Ґрунт, його значення і властивості.
Догляд за ґрунтом.
|
|||
41
|
|
Повітря — суміш газів. Значення повітря.
|
|||
42
|
|
Властивості
повітря.
Практичне заняття
№ 7
Дослідження
нагрівання тіл (різних за кольором і прозорістю) променями Сонця.
|
Ціннісний компонент
усвідомлює, що планета Земля, її ресурси є цінністю для кожної
людини;
висловлює
судження щодо бережливого ставлення до навколишнього середовища;
оцінює значення природничих наук для охорони природи;
розуміє обмеженість ресурсів
для задоволення потреб людини
|
||
43
|
|
Вода на Землі. Властивості води. Три стани води.
Кологообіг води.
|
|||
44
|
|
Вода — розчинник. Розчини у природі.
Практичне заняття
№ 8
Розчинні й нерозчинні
речовини. Дослідження розчинності речовин (цукру, солі, лимонної кислоти,
олії).
|
|||
45
|
|
Значення води у природі.
Використання води людиною
Практичне заняття № 9
Дослідження
впливу різних температур на розчинення цукру (солі) у воді.
|
Знаннєвий компонент
називає:форму й розміри Землі;рухиЗемлі;фазиМісяця;способи
зображення Землі;материки та частини світу;склад ґрунту, повітря;властивості
ґрунту, повітря, води;
наводить
приклади:розчинних і нерозчинних речовин;розчинів у природі; використання
води і розчинів людиною
|
||
46
|
|
Практичне заняття № 10
Вивчення розчинності речовин: глини, олії, лимонної
кислоти
|
|||
47
|
|
Узагальнення
знань з теми « Земля, як планета» частина 2 ( тестові
завдання )
|
|||
|
Тема
2. Планета Земля як середовище життя організмів (15 год+ 1 год резервна )
|
||||
48
|
|
Організм і його властивості.
Клітинна будова
організмів.
|
Знаннєвий компонент
називає:властивості організмів; відмінності рослин, тварин,
грибів, бактерій; умови життя на планеті Земля; чинники середовища; основні
середовища життя; склад екосистеми;
наводить
приклади:пристосування організмів до періодичних змін умов
середовища (листопад, зимова сплячка, зміна забарвлення хутра, перельоти
птахів;); співіснування організмів; природних і штучних екосистем
Діяльнісний компонент
описує:пристосування організмів до чинників неживої природи;
пристосування організмів до середовища життя; результати власних спостережень
і дослідів;
пояснює: як відрізнити живий організм від неживого природного
тіла; вплив чинників середовища на живі організми; зв’язок грибів,
бактерій, рослин, тварин у природі; роль рослин, тварин, грибів, бактерій в
екосистемах;
розпізнає: найпоширеніші рослини і тваринсвоєї місцевості; отруйні
рослини, гриби, тварин своєї місцевості;
уміє визначати назви рослин, тварин, грибів за допомогою
атласів-визначників;
використовує: додаткові джерела інформації для виконання навчального
завдання, вивчену природничо-наукову лексику в самостійних усних
повідомленнях
Ціннісний компонент
оцінює значення природних і штучних екосистем у природі та житті
людини;
усвідомлює, що кожний організм та їхня різноманітність є цінними для
кожної людини
|
§ 38
§ 39
§ 40
§ 41
§ 42
§ 43
§ 44
§ 45
§ 46
§ 47
§ 48
§ 49
|
|
49
|
|
Різноманітність організмів: Рослини, Тварини
|
|||
50
|
|
Різноманітність організмів: Гриби, Бактерії.
|
|||
51
|
|
Практичне заняття № 11
Ознайомлення з найпоширенішими й отруйними
рослинами, грибами і тваринами своєї місцевості
|
|||
52
|
|
Середовище життя. Чинники середовища. Вплив на організми
чинників неживої природи.
|
|||
53
|
|
Пристосування організмів до періодичних змін умов
середовища.
|
|||
54
|
|
Різноманітність середовищ життя і пристосування організмів
до життя в кожному з них.
|
|||
55
|
|
Узагальнення знань
з теми«Планета Земля як середовище життя організмів» частина 1
|
|||
56
|
|
Наземно-повітряне середовище.
|
|||
57
|
|
Водне
середовище життя.
|
|||
58
|
|
Ґрунтове середовище життя.
|
|||
59
|
|
Взаємозв’язки між організмами.
Співіснування організмів.
|
|||
60
|
|
Угруповання організмів.
Екосистеми. Вплив
на організми чинників живої природи.
|
|||
61
|
|
Практичне
заняття № 12
Визначення
назв найбільш поширених в Україні рослин, грибів, тварин за допомогою
атласів-визначників, електронних колекцій.
|
|
Завдання ст..210
|
|
62
|
|
Узагальнення знань
з теми «Планета Земля як середовище життя організмів»
Контрольна
робота №2
|
|||
Тема 3.
Людина на планеті Земля (7 год+ 1
год резервна )
|
|||||
63
|
|
Людина — частина природи.
Зв’язок людини з природою.
|
Знаннєвий компонент
називає:джерела забруднення навколишнього середовища; важливі
екологічні проблеми своєї місцевості; природоохоронні об’єкти й території
свого регіону;
наводить приклади: впливу людини на природу і природи на людину; рослин і
тварин своєї місцевості, які занесено до Червоної книги України
Діяльнісний компонент
пояснюєзв’язок людини з природою; зміни в природі, що викликані
природними чинниками і діяльністю людини; призначення Червоної книги і
природоохоронних територій;
аналізує позитивні і негативні наслідки взаємодії людини і
довкілля;
дотримується екологічних норм поведінки у природі
Ціннісний компонент
усвідомлює власну відповідальність за збереження природи;
оцінює значення природничих наук для охорони природи;
обговорюєпитання економного використання енергоносіїв;
висловлює
судження щодо необхідності охорони природи і раціонального
використання природних ресурсів;
виявляє
бережливе ставленнядо природи
|
§ 50
§ 51
§ 52
§ 53
Підготувати міні- проект
|
|
64
|
|
Екологічні проблеми та їх розв’язування (збереження
біологічного різноманіття,
боротьба зі знищенням лісів і опустелюванням, захист планети від забруднення різних видів). |
|||
65
|
|
Охорона природи. Червона книга України. Практична робота №2
Складання Червоної книги своєї місцевості.
|
|||
66
|
|
Заповідники, заказники, національні парки та їхнє значення
для збереження природи Землі
|
|||
67
|
|
Практичне
занятття №13
Дослідження екологічних проблем своєї місцевості.
|
|||
68
|
|
Узагальнення знань
з теми ( захист
навчальних проектів «Смітити не можна переробляти»
(про «друге життя»
побутових речей)
|
|||
69
|
|
Повторення вивченого
матеріалу
|
|||
70
|
|
Екскурсія до Природничого музею
|
|
Немає коментарів:
Дописати коментар