Календарно – тематичне планування
навчального матеріалу «Біологія»
9 клас, (70 год – 2 год на тиждень, з них 2 год –
резервні)
Програма: Навчальна програма з біології для 6 – 9
класів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017
№ 804
№
|
Дата/
Дз
|
Зміст навчального матеріалу
|
Очікуваний результат навчально-пізнавальної діяльності
учнів
(діяльність,
знання, ставлення)
|
Наскрізні змістові
лінії
|
Вступ1 год.(орієнтовно2 год.-1)
|
||||
1
|
#1
|
Біологія як наука. Предмет біології. Основні галузі
біології та її місце серед наук. Рівні
організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень
|
практикує:
- методи біологічних досліджень у пізнанні окремих явищ
живої природи (описовий, експериментальний, моделювання, моніторинг,
статистичний — представлення даних);
аналізує та порівнює:
- біологічні системи, що перебувають на різних рівнях
організації;
моделює
/ створює моделі:
- простих біологічних систем різних рівнів (наприклад,
системи органів людини, угруповання тощо)
оперує термінами:
- описовий метод, експериментальний метод, моделювання
називає:
- основні галузі біології;
- рівні організації життя;
наводить приклади:
- біологічних систем, що перебувають на різних рівнях
організації;
пояснює:
- значення методів біологічних досліджень у пізнанні
живої природи;
- зв’язок біології з іншими природничими й
гуманітарними науками;
характеризує:
- методи біологічних досліджень (описовий,
експериментальний, моделювання)
усвідомлює:
відмінність системи від її дискретних елементів та
залежність функціонування системи від взаємозв’язків між елементами різних
рівнів
|
|
Тема 1. Хімічний склад клітини 9 год. (орієнтовно 8 год+1зі Вступу)
|
||||
2
|
#2
|
Вода та її основні
фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки.
|
розпізнає:
- приклади органічних речовин за назвами;
досліджує / спостерігає:
- приклади дії ферментів;
розв’язує:
- елементарні вправи з молекулярної біологіїзі
структури білків та нуклеїнових кислот;
аналізує та порівнює:
- структурні рівні організації білків;
- властивості органічних
молекул
оперує термінами:
- полімер, білки, нуклеїнові кислоти, фермент
називає:
- органічні та неорганічні речовини, що входять до
складу організмів;
- складові атома (міжпредметні);
- типи хімічних зв’язків
(ковалентні, йонні, водневі), гідрофобна взаємодія (міжпредметні);
описує:
- властивості та біологічну роль води, ліпідів, вуглеводів;
- будову, властивості та функції білків, структурні
рівні організації білків;
- будову й функції нуклеїнових кислот;
наводить приклади:
- продуктів, що містять білки, ліпіди та вуглеводи;
пояснює:
- необхідність зовнішніх
джерел енергії для існування біологічних систем;
- роль АТФ у життєдіяльності організмів;
- роль білків у життєдіяльності організмів;
- роль нуклеїнових кислот у спадковості організмів
висловлює та обґрунтовує судження:
- про спільність складу та різницю вмісту хімічних елементів
у живій та неживій природі;
- щодо необхідності різних продуктів харчування в
раціоні людини;
робить висновок:
- про необхідність вживання людиною різноманітних
продуктів харчування;
- про значення моделювання в розумінні хімічної будови
живих організмів;
усвідомлює
значення:
- внеску вчених у розвиток біохімії (І. Ф. Мішер,
Ф. Крік, Дж. Уотсон, Р. Франклін та ін.),у тому числі й українських (О. В. Палладін,
О. В. Данилевський, Я. О. Парнас)
|
|
3
|
#5
|
Органічні молекули. Поняття про
біологічні макромолекули – біополімери.
Ліпіди.
|
||
4
|
#3
|
Білки, їхня структурна
організація та основні функції.
|
||
5
|
#6
|
Ферменти, їхня роль у клітині.
Лабораторні
дослідження:
Властивостей ферментів.
|
||
6
|
#4
|
Вугдеводи.
|
||
7
|
#7
|
Нуклеїнові кислоти. Роль
нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації.
|
||
8
|
#7
|
Практичні
роботи
№ 1. Розв’язання елементарних вправ зі структури білків та
нуклеїнових кислот.
|
||
9
|
#8
|
АТФ.
|
||
10
|
|
Різнорівневий контроль з теми
|
||
Тема 2.Структура клітини
(орієнтовно 6 год)
|
||||
11
|
#9
|
Структура еукаріотичної
клітини: клітинна мембрана.
|
порівнює:
- будову клітини прокаріотів й еукаріотів;
- будову клітин рослин, тварин, грибів;
дотримується правил:
- виготовлення мікропрепаратів та розгляду їх за
допомогою мікроскопа;
- виконання малюнків біологічних об’єктів;
спостерігає:
- елементи будови клітини на постійних і тимчасових
мікропрепаратах;
аналізує:
- взаємозв’язок між будовою та функціями органел;
- взаємозв’язок між будовою та функціями ядра
оперує термінами:
- еукаріоти, прокаріоти, віруси, клітинна мембрана,
цитоплазма, ендоплазматичний ретикулум, апарат Гольджі, лізосоми, вакуолі,
цитоскелет
називає:
- методи
дослідження клітин;
- складові цитоплазми;
- основні клітинні органели та їхні функції;
- основні компоненти та функції ядра;
наводить приклади:
- про- та еукаріотичних організмів;
- рухів клітин і внутрішньоклітинних рухів;
розпізнає:
- компоненти клітин на схемах та електронних
мікрофотографіях;
пояснює:
- роль мембран у життєдіяльності клітин;
- взаємозв’язок клітини із зовнішнім середовищем;
характеризує:
- хімічний склад клітинної мембрани
застосовує знання:
- для доказу єдності органічного світу;
висловлює судження:
- щодоролі
клітини як елементарної структурної одиниці живих систем;
усвідомлює
значення:
- внеску вчених у розвиток знань про клітину (Т. Шванн,
М. Шлейден, К. Гольджі та ін.)
|
|
12
|
#10
|
Цитоплазма та основні
клітинні органели.
|
||
13
|
#11
|
Ядро, його структурна
організація та функції.
|
||
14
|
#12
|
Типи клітин та їхня порівняльна характеристика:
прокаріотична та еукаріотична клітина.
|
||
15
|
#13
|
Типи клітин та їхня порівняльна характеристика:
рослинна та тваринна клітина.
|
||
16
|
#14
|
Методи
дослідження клітин. Типи
мікроскопії.
Лабораторні
роботи
1. Вивчення структурно-функціональної різноманітності
клітин.
|
||
Тема 3. Принципи функціонування клітини (орієнтовно 6
год)
|
||||
17
|
#15
|
Обмін речовин та енергії.
|
характеризує:
- процеси фотосинтезу, клітинного дихання як джерел
енергії для клітин;
аналізує:
- вплив зовнішніх факторів на протікання клітинних процесів (зокрема, чим зумовлений зелений колір рослин);
порівнює:
- процеси фотосинтезу та хемосинтезу
оперує термінами:
- метаболізм, клітинне дихання, мітохондрії,
фотосинтез, пластиди, хемосинтез
називає:
-
процеси обміну речовин та енергії, які відбуваються в цитоплазмі клітини;
- органели клітини, у яких відбувається дихання та
фотосинтез;
наводить приклади:
- процесів розщеплення органічних речовин, що
відбуваються в клітині
висловлює судження:
- щодо значення процесів фотосинтезу, хемосинтезу, клітинного дихання для забезпечення енергетичних потреб
організмів;
- щодо планетарної ролі фотосинтезу;
застосовує знанняпро:
- процеси життєдіяльності клітини для мотивації
здорового способу життя;
робить висновок:
- про схожість процесів обміну речовин, що відбуваються
в клітинах організмів різних груп організмів;
- про значення методу моделювання у вивченні клітинних
процесів
|
Здоров’я
і безпека
(орієнтує на
застосування знання про процеси життєдіяльності клітини для мотивації
здорового способу життя)
Екологічна
безпека та сталий розвиток
(орієнтує на усвідомлення планетарної ролі фотосинтезу
як одного з основних механізмів підтримання гомеостазу в атмосфері)
|
18
|
#16
|
Основні
шляхи розщеплення органічних речовин в живих організмах.
|
||
19
|
#17
|
Клітинне дихання. Біохімічні механізми дихання.
|
||
20
|
#18
|
Фотосинтез: світлова та темнова фаза.
|
||
21
|
#19
|
Хемосинтез.
|
||
22
|
#20
|
Базові
принципи синтетичних процесів у клітинах та організмах.
Різнорівневий контроль з теми
|
||
Тема 4.
Збереження та реалізаціяспадковоїінформації (орієнтовно 11 год)+1 рез (К.р)
|
||||
23
|
#21
|
Подвоєння ДНК; репарація пошкоджень ДНК.
|
характеризує:
- процес транскрипції;
- процес біосинтезу білка;
- процес реплікації ДНК;
- генетичний код та його значення в біосинтезі білків;
- взаємозв’язок між будовою та функціями хромосом;
- процеси мітозу та мейозу в еукаріотів;
- етапи клітинного циклу;
- етапи онтогенезу в
рослин і тварин;
порівнює:
- процеси транскрипції та реплікації;
- процеси мітозу та мейозу
оперує термінами:
- ген, генетичний код, ядро, хромосоми, рибосоми,
транскрипція, трансляція, мітоз, мейоз
називає:
- типи генів;
- етапи реалізації спадкової інформації;
- фази мітозу та мейозу;
- періоди онтогенезу
в багатоклітинних організмів;
наводить
приклади:
- застосування принципу комплементарності нуклеотидів
робить
висновок:
- про визначну роль спадкового апарату клітини
|
|
24
|
#22
|
Транскрипція.
|
||
25
|
#23
|
Основні типи РНК.
|
||
26
|
#24
|
Генетичний код.
|
||
27
|
#25
|
Біосинтез білка.
|
||
28
|
#25
|
Практична робота №2. Розв’язування
елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції.
|
||
29
|
#26
|
Гени.
|
||
30
|
#27
|
Геноми. Будова
генів та основні компоненти геномів про- та еукаріотів.
|
||
31
|
#28
|
Поділ клітин: клітинний цикл, мітоз.
Лабораторні дослідження:
фаз мітозу (на прикладі клітин кореня цибулі).
|
||
32
|
#29
|
Мейоз. Рекомбінація ДНК.
|
||
33
|
#30
|
Статеві клітини та запліднення. Етапи індивідуального розвитку.
|
||
34
|
|
Контрольна робота
|
|
|
Тема 5. Закономірності успадкування ознак 11 год. (орієнтовно
10 год+1 з Теми 7)
|
||||
35
|
#31
|
Генотип та фенотип. Алелі. Закони Менделя.
|
застосовує знання:
- для складання схем схрещування;
- для оцінки спадкових ознак у родині та планування родини;
-для обґрунтування заходів захисту від
впливу мутагенних факторів;
характеризує:
- успадкування, зчеплене зі статтю;
- мінливість: комбінативну, мутаційну, модифікаційну;
-
можливості діагностики спадкових хвороб людини;
порівнює:
- модифікаційну та мутаційну мінливість;
- успадкування
домінантних і рецесивних ознак;
дотримується правил:
- складання схем
родоводів;
застосовує знання:
- для оцінки спадкових ознак у родині та планування
родини
оперує термінами:
- алель, генотип, фенотип, мутація (точкова,
хромосомна, геномна), мутаген
називає:
- методи генетичних досліджень;
- закони Менделя;
- форми мінливості;
- мутагенні фактори;
- види мутацій;
- зчеплення генів у
хромосомах;
наводить
приклади:
- спадкової мінливості;
- неспадкової мінливості;
- спадкових захворювань людини;
пояснює:
- поняття: домінантний та рецесивний алелі, гомозигота,
гетерозигота;
- значення генотипу й умов середовища для формування
фенотипу
висловлює судження:
- про важливість генетичного консультування та
молекулярних методів діагностики в сучасній генетиці;
- щодо впливу на потомство шкідливих звичок батьків
(тютюнокуріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин);
усвідомлює
значення:
- внеску вчених у розвиток генетичних знань (Г. Мендель,
Т. Х. Морган та ін.),у
тому числі й українських (С.М.
Гершензон)
|
Здоров’я
і безпека
(орієнтує на розуміння важливості генетичного
консультування та молекулярних методів діагностики задля народження здорових
дітей, на глибоке засвоєння впливу на потомство шкідливих звичок батьків:
тютюнокуріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин)
|
36
|
#32
|
Закони Менделя.
|
||
37
|
#33
|
Ознака як
результат взаємодії генів.
|
||
38
|
#34
|
Поняття
про зчеплення генів і кросинговер.
|
||
39
|
#35
|
Генетика статі й успадкування,
зчеплене зі статтю.
|
||
40
|
#36
|
Форми мінливості.
|
||
41
|
#37
|
Мутації: види мутацій,
причини та наслідки мутацій. Спадкові захворювання людини.
|
||
42
|
#38
|
Класичні методи генетичних досліджень.
|
||
43
|
|
Практична робота №3. Складання схем
схрещування.
|
||
44
|
#39
|
Генетичне
консультування.
Сучасні
методи молекулярної генетики.
Проект
Складання власного родоводу та демонстрація
успадкування певних ознак (за вибором учня) / родовід родини видатних людей
(за вибором учня)
|
||
45
|
|
Різнорівневий контроль з теми
|
|
|
Тема 6. Еволюція органічного світу (орієнтовно 7 год)
|
||||
46
|
#40
|
Популяції живих організмів та
їх основні характеристики.
|
характеризує:
-розвиток поглядів на
походження різноманіття живих істот;
порівнює:
- географічне й екологічне
видоутворення;
дотримується правил:
-
складання елементарних таблиць, схем, що демонструють еволюційний розвиток
рослинного й тваринного світу Землі
оперує термінами:
- вид, популяція, еволюція, природний добір,
антропогенез
дає визначення понять:
- конвергенція, дивергенція, паралелізм;
пояснює:
- основні положення сучасної
теорії еволюції;
- популяцію як елементарну
одиницю еволюції;
- основні характеристики
популяції;
- елементарні фактори еволюції;
- критерії виду;
- способи видоутворення;
- докази еволюції;
- види природного добору;
- різні погляди на виникнення життя на Землі (креаціонізм, спонтанне зародження, біохімічна еволюція, панспермія);
- етапи еволюції людини;
- різноманіття організмів якрезультат
еволюції;
наводить приклади:
- адаптації організмів до умов середовища;
- викопних організмів різних геологічних епох
висловлює судження:
- щодо співвідношення біологічних та соціокультурних
факторів у розвитку людини;
робить висновок:
- про єдність органічного світу, що проявляється через
його розмаїття;
- про значення моделювання в дослідженні еволюційних
процесів різних рівнів;
усвідомлює
значення:
- внеску вчених у розвиток еволюційного учення (Е. Геккель, Ч. Дарвін, Ж.- Б. Ламарк та ін.),у тому числі й українських (О. О. Ковалевський)
|
|
47
|
#41
|
Розвиток
еволюційних поглядів. Теорія Ч. Дарвіна.
|
|
|
48
|
#42
|
Еволюційні фактори.
|
|
|
49
|
#43
|
Механізми
первинних еволюційних змін.
|
|
|
50
|
#44
|
Роль палеонтології, молекулярної генетики в обґрунтуванні
теорії еволюції.
|
|
|
51
|
#45
|
Еволюція людини. Етапи
еволюції людини.
|
|
|
52
|
#46
|
Світоглядні та наукові погляди на походження та
історичний розвиток життя.
|
|
|
Тема 7.
Біорізноманіття3 год. (розглядаєтьсяопційно,
орієнтовно 4 год-1)
|
||||
53
|
#47
|
Основи еволюційної філогенії та систематики.
|
характеризує:
- основні принципи
біологічної систематики;
аналізує
та порівнює:
- засоби боротьби із
хворобами різної природи (вірусні, бактеріальні, протозойні тощо)
називає:
- таксономічні одиниці;
- основні групи
організмів
робить висновок:
- про єдність
органічного світу, що проявляється через його розмаїття;
усвідомлює :
- значення різних форм
життя для збереження здоров’я людини
|
|
54
|
#48
|
Основні групи
організмів: бактерії, археї, еукаріоти. Неклітинні форми життя: віруси.
|
||
55
|
#49
|
Огляд основних
еукаріотичних таксонів
|
||
Тема 8. Надорганізмові біологічні системи (орієнтовно 7
год)
|
||||
56
|
#50
|
Екосистема. Різноманітність
екосистем.
|
застосовує знання:
- про особливості функціонування
популяцій, екосистем, біосфери для обґрунтування заходів їх збереження,
прогнозування наслідків впливу людини на екосистеми, визначення правил своєї
поведінки в сучасних екосистемах;
розпізнає:
- основні групи організмів за екологічною роллю в
мережах живлення екосистем;
застосовує знання:
- для
складання ланцюгів (мереж) живлення в екосистемах;
дотримується правил:
- побудови
екологічних пірамід різних типів;
спостерігає:
- дію
екологічних факторів на різні групи організмів;
аналізує та порівнює:
- різні середовища
життя;
- природні та штучні екосистеми;
описує:
- антропічний вплив на
природні екосистеми;
бере
участь у природоохоронній діяльності та дотримується
екологічної культури в повсякденному житті
оперує термінами:
- екологічний фактор, продуценти, консументи,
редуценти, екосистема, трофічний ланцюг (мережа), біосфера
називає:
- методи дослідження процесів в екосистемах;
- екологічні фактори;
наводить приклади:
- угруповань, екосистем;
- пристосованості організмів до умов середовища;
- ланцюгів живлення;
пояснює:
- структуру екосистем;
- взаємодію організмів в
екосистемах;
- структуру ланцюгів живлення;
- правило екологічної піраміди;
- значення колообігу речовин у
збереженні екосистем;
- функціональні компоненти біосфери;
- роль заповідних територій у збереженні біологічного різноманіття,
рівноваги в біосфері;
порівнює:
- природні та штучні екосистеми;
- роль продуцентів,
консументів, редуцентів у штучних і природних екосистемах
робить висновок:
- про цілісність і саморегуляцію живих
систем;
- про значення природних угруповань для збереження
рівноваги в біосфері;
усвідомлює
значення:
- внеску вчених у розвиток екології (Е. Геккель,
Ю. Лібіх, Е. Шелфорд та ін.),у тому числі й українських (М. І. Вернадський);
формує
громадянську позицію:
- в галузі збереження довкілля
|
Екологічна
безпека та сталий розвиток
(орієнтує на розуміння
антропічного впливу на природні екосистеми, значення колообігу речовин у
збереженні екосистем, роль заповідних територій у збереженні біологічного
різноманіття, рівноваги в біосфері;
спрямовує на дотримання екологічної культури в
повсякденному житті,участь у природоохоронній діяльності та вияв
громадянської позиції в галузі збереження довкілля).
Підприємливість та фінансова грамотність
(орієнтує на
усвідомлення відмінностей між природними та штучними екосистемами за
показниками продуктивності й ефективності; спрямовує на усвідомлення
економічної оцінки природних екосистем та антропічного впливу на них;
спрямовує на дотримання екологічної культури в бізнесі).
Здоров’я і безпека
(націлює на розуміння
наслідків антропічного впливу на природні екосистеми для здоров’я людини;
сприяє дотриманню екологічної культури в повсякденному житті, формуванню
активної громадянської позиціїв галузі збереження довкілля як одного з
напрямів боротьби за здоров’я)
Громадянська
відповідальність
(спрямовує на активну участь у природоохоронній
діяльності та дотримання екологічної культури в повсякденному житті, вияв
громадянської позиції в галузі збереження довкілля)
|
57
|
#51
|
Харчові зв’язки, потоки енергії.
|
||
58
|
#52
|
Коло обіг речовин в екосистемах.
|
||
59
|
#53
|
Біотичні, абіотичні та
антропічні (антропогенні, техногенні) фактори.
|
||
60
|
#54
|
Стабільність екосистем та
причини її порушення.
|
||
61
|
#55
|
Біосфера як цілісна система.
Проект
(дослідницький)
Виявлення рівня
антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості
|
||
62
|
#56, 57
|
Захист і збереження біосфери, основні заходи щодо
охорони навколишнього середовища.
|
||
Тема 9.
Біологія як основа біотехнології та медицини (орієнтовно 6 год)
|
||||
63
|
#59
|
Поняття про селекцію.
|
порівнює:
- класичні
методи селекції із сучасними біотехнологічними підходами
оперує термінами:
- біотехнологія, селекція, генетична інженерія,
генетично-модифіковані організми
називає:
- методи селекції;
- завдання та
основні напрями сучасної біотехнології;
- методи сучасної
біотехнології;
- можливості діагностики
спадкових хвороб людини;
пояснює:
- переваги та можливі ризики
використання генетичномодифікованих організмів;
наводить приклади:
- речовин (продукції), які
одержують методами
традиційних біотехнологій;
- речовин (продукції), які одержують методами генної інженерії
застосовує знаннядляоцінки:
- можливих позитивних і негативних
наслідків застосування сучасних біотехнологій;
висловлює судження:
- щодо можливості використання генетично модифікованих
організмів;
- щодо моральних і соціальних аспектів біологічних досліджень
|
Екологічна
безпека та сталий розвиток
(орієнтує на розуміння переваг
сучасних біотехнологічних підходів над методами класичної
селекції;
спрямовує на обговорення переваг та можливих ризиків використання генетичномодифікованих
організмів, моральних і соціальних аспектів біологічних досліджень;
на прикладах речовин (продукції), які одержують методами біотехнологій і генної
інженерії, демонструє важливість наукоємних технологій у
сталому розвитку людства)
Громадянська
відповідальність
(спрямовує на розуміння
моральних і соціальних
аспектів біологічних досліджень в галузі біотехнології та генетичної
інженерії, важливість профілактики упередженого ставлення до сучасних
технологій)
Здоров’я
і безпека
(орієнтує на
розуміння сучасних технологій у галузі діагностики та корекції спадкових
хвороб людини;
можливих позитивних
і негативних наслідків застосування сучасних біотехнологій, генетично модифікованих організмів)
Підприємливість і фінансова грамотність
(орієнтує
на розуміння переваг сучасних біотехнологій над класичними методами селекції;
значення для підприємницької діяльності сучасних наукоємних технологій,
зокрема, в діагностиці та корекції спадкових хвороб людини, у
використанні генетично модифікованих організмів та речовин (продукції), які
одержують методами
генної інженерії)
|
64
|
#58
|
Введення в культуру рослин. Методи селекції рослин. Одомашнення тварин. Методи селекції тварин.
|
||
65
|
#60
|
Огляд традиційних біотехнологій.
|
||
66
|
#61
|
Основи генетичної та клітинної інженерії.
|
||
67
|
#62
|
Роль генетичної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині.
|
||
68
|
#63
|
Генетично модифіковані організми
|
||
Узагальнення (орієнтовно
6 год)+1 рез (К.р)
|
||||
69
|
#64
|
Основні загальні властивості живих систем
|
характеризує:
- основні загальні властивості
живих систем
оперує термінами:
- система
робить висновок:
- про єдність живих систем різних рівнів
|
|
70
|
|
Контрольна робота
|
|
|
Немає коментарів:
Дописати коментар